Akademia Uczniowska

10.03.2012

W Publicznym Gimnazjum im. Orła Białego w Sochocinie realizowany jest program  Akademia Uczniowska, który jest propagowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z partnerami: Międzynarodowym Instytutem Biologii Molekularnej i Komórkowej oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty i wdrażany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia w Ośrodku Rozwoju Edukacji.

Program Akademia Uczniowska rozpoczął się 2009 i trwać będzie do 2014 roku. Celem programu jest podniesienie efektywności nauczania w  szkołach gimnazjalnych za pomocą skutecznych programów kształcenia kompetencji kluczowych na lekcjach przedmiotów matematyczno - przyrodniczych i zajęciach Szkolnych Kół Naukowych, co zaowocuje lepszymi wynikami w nauczaniu. W ramach SKN uczniowie zdobywają umiejętności tworzenia planów badawczych służących rozwiązaniu interesującego ich problemu. Uczą się respektowania prawa autorskiego. Prowadzenia własnej oceny uzyskanych osiągnięć.

Do udziału w Szkolnych Kołach Naukowych zapraszani są wszyscy uczniowie nie zależnie od zdolności, płci oraz poziomu edukacyjnego. Gimnazjaliści pracują w 12-15 osobowych grupach. Każdy gimnazjalista weźmie udział w dwóch SKN z różnych przedmiotów, przygotowując i prowadząc eksperymenty oraz obserwacje, zajęcia z pytaniem problemowym, a także tworząc gry edukacyjne.

W trakcie Szkolnych Kół Naukowych uczniowie samodzielnie:

·         formułują pytania badawcze,

·         formułują hipotezy,

·         planują i przeprowadzają eksperymenty, których celem jest weryfikacja hipotezy,

·         pogłębiają rozumienie pojęć kluczowych dla danego przedmiotu,

·         prowadzą wzajemne nauczanie,

·         tworzą gry edukacyjne.

Uczniowie wcielają się w role nauczyciela, przygotowując karty pracy i prowadząc zajęcia dla kolegów i koleżanek oparte na technikach eksperymentalnych. 

W ramach Akademii Uczniowskiej w Publicznym Gimnazjum im. Orła Białego prowadzone są dwa koła naukowe:

- z chemii: „Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie” pod opieką pani Urszuli Świercz

- z fizyki: „Projekty edukacyjne Akademii Uczniowskiej” pod opieką pani Magdaleny Grabowskiej

Zajęcia Szkolnego Koła Naukowego z chemii realizowane są w 4 modułach:

I moduł -  ”Doświadczenia nauczyciela”,

II moduł – „Przygotowanie doświadczeń uczniów”

III moduł – „Doświadczenia uczniów”

IV moduł – „Wzajemne nauczanie”.

Zajęcia koła naukowego z fizyki realizowane są w 4 modułach:

  1. Przygotowanie projektu,
  2. Planowanie i realizacja projektu część 1
  3. Realizacja projektu część 2
  4. Prezentacja i publikacja wyników oraz ocena projektu

Uczestnicy SKN z chemii (uczniowie klas I) poznali techniki eksperymentalne, zaplanowali i przeprowadzili zgodnie z procedurą naukową: obserwacje, eksperymenty i wzajemne nauczanie. Uczniowie zarówno gdy planują doświadczenia jak i gdy przygotowują projekt samodzielnie poszukują rozwiązania problemu, który uważają jako ważny i interesujący. Samodzielnie poszukują  potrzebnych informacji w materiałach przygotowanych przez nauczyciela, podręcznikach lub w Internecie. Internet - jako źródło wiedzy to z kolei dobry moment na zmierzenie się z problemem wiarygodności i wyboru właściwej informacji. Zajęcia SKN to czas dyskutowania, analizowania, negocjowania. Każdy uczeń należący do Koła wnosi swoje własne wcześniejsze doświadczenia, umiejętności i posiadane wiadomości.

Przeprowadzenie doświadczenia wymaga pracy zespołowej, umiejętności komunikacji w grupie a zwłaszcza argumentacji i przedstawiania własnego zdania. To uczniowie  określą zadania, dokonają podziału obowiązków. Uczniowie stawiają hipotezy i wypowiadają swoje wątpliwości. Nauczyciel nie wskazuje im gotowych rozwiązań, współpracuje z młodzieżą jako doradca, a nie jako osoba odpowiedzialna za całe przedsięwzięcie. Postawiona przez uczniów hipoteza może być błędna - ale nauczyciel musi im pozwolić na popełnianie  błędów i wykazać cierpliwość w odnalezieniu właściwej drogi.

W ramach Szkolnego Koła Naukowego z fizyki uczniowie klas II realizują, metodą projektu edukacyjnego, plan badawczy służący rozwiązywaniu interesującego ich problemu. Przygotowali oni projekt edukacyjny „Woda – białe bogactwo”. Istotnym elementem  projektu edukacyjnego jest, oprócz samooceny uczniowskiej, formułowana przez nauczyciela informacja zwrotna. Udzielając uczniom informacji zwrotnej nauczyciel stara się, aby zawierała ona wszystkie niezbędne elementy. Najpierw pochwały, a potem reszta – dostrzeżone błędy oraz braki, sugestie dotyczące ich korekty i wskazówki na przyszłość.