Akademia Uczniowska
10.03.2012W Publicznym Gimnazjum im. Orła Białego w Sochocinie realizowany jest program Akademia Uczniowska, który jest propagowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z partnerami: Międzynarodowym Instytutem Biologii Molekularnej i Komórkowej oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty i wdrażany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia w Ośrodku Rozwoju Edukacji.
Program Akademia Uczniowska rozpoczął się 2009 i trwać będzie do 2014 roku. Celem programu jest podniesienie efektywności nauczania w szkołach gimnazjalnych za pomocą skutecznych programów kształcenia kompetencji kluczowych na lekcjach przedmiotów matematyczno - przyrodniczych i zajęciach Szkolnych Kół Naukowych, co zaowocuje lepszymi wynikami w nauczaniu. W ramach SKN uczniowie zdobywają umiejętności tworzenia planów badawczych służących rozwiązaniu interesującego ich problemu. Uczą się respektowania prawa autorskiego. Prowadzenia własnej oceny uzyskanych osiągnięć.
Do udziału w Szkolnych Kołach Naukowych zapraszani są wszyscy uczniowie nie zależnie od zdolności, płci oraz poziomu edukacyjnego. Gimnazjaliści pracują w 12-15 osobowych grupach. Każdy gimnazjalista weźmie udział w dwóch SKN z różnych przedmiotów, przygotowując i prowadząc eksperymenty oraz obserwacje, zajęcia z pytaniem problemowym, a także tworząc gry edukacyjne.
W trakcie Szkolnych Kół Naukowych uczniowie samodzielnie:
· formułują pytania badawcze,
· formułują hipotezy,
· planują i przeprowadzają eksperymenty, których celem jest weryfikacja hipotezy,
· pogłębiają rozumienie pojęć kluczowych dla danego przedmiotu,
· prowadzą wzajemne nauczanie,
· tworzą gry edukacyjne.
Uczniowie wcielają się w role nauczyciela, przygotowując karty pracy i prowadząc zajęcia dla kolegów i koleżanek oparte na technikach eksperymentalnych.
W ramach Akademii Uczniowskiej w Publicznym Gimnazjum im. Orła Białego prowadzone są dwa koła naukowe:
- z chemii: „Eksperymentowanie i wzajemne nauczanie” pod opieką pani Urszuli Świercz
- z fizyki: „Projekty edukacyjne Akademii Uczniowskiej” pod opieką pani Magdaleny Grabowskiej
Zajęcia Szkolnego Koła Naukowego z chemii realizowane są w 4 modułach:
I moduł - ”Doświadczenia nauczyciela”,
II moduł – „Przygotowanie doświadczeń uczniów”
III moduł – „Doświadczenia uczniów”
IV moduł – „Wzajemne nauczanie”.
Zajęcia koła naukowego z fizyki realizowane są w 4 modułach:
- Przygotowanie projektu,
- Planowanie i realizacja projektu część 1
- Realizacja projektu część 2
- Prezentacja i publikacja wyników oraz ocena projektu
Uczestnicy SKN z chemii (uczniowie klas I) poznali techniki eksperymentalne, zaplanowali i przeprowadzili zgodnie z procedurą naukową: obserwacje, eksperymenty i wzajemne nauczanie. Uczniowie zarówno gdy planują doświadczenia jak i gdy przygotowują projekt samodzielnie poszukują rozwiązania problemu, który uważają jako ważny i interesujący. Samodzielnie poszukują potrzebnych informacji w materiałach przygotowanych przez nauczyciela, podręcznikach lub w Internecie. Internet - jako źródło wiedzy to z kolei dobry moment na zmierzenie się z problemem wiarygodności i wyboru właściwej informacji. Zajęcia SKN to czas dyskutowania, analizowania, negocjowania. Każdy uczeń należący do Koła wnosi swoje własne wcześniejsze doświadczenia, umiejętności i posiadane wiadomości.
Przeprowadzenie doświadczenia wymaga pracy zespołowej, umiejętności komunikacji w grupie a zwłaszcza argumentacji i przedstawiania własnego zdania. To uczniowie określą zadania, dokonają podziału obowiązków. Uczniowie stawiają hipotezy i wypowiadają swoje wątpliwości. Nauczyciel nie wskazuje im gotowych rozwiązań, współpracuje z młodzieżą jako doradca, a nie jako osoba odpowiedzialna za całe przedsięwzięcie. Postawiona przez uczniów hipoteza może być błędna - ale nauczyciel musi im pozwolić na popełnianie błędów i wykazać cierpliwość w odnalezieniu właściwej drogi.
W ramach Szkolnego Koła Naukowego z fizyki uczniowie klas II realizują, metodą projektu edukacyjnego, plan badawczy służący rozwiązywaniu interesującego ich problemu. Przygotowali oni projekt edukacyjny „Woda – białe bogactwo”. Istotnym elementem projektu edukacyjnego jest, oprócz samooceny uczniowskiej, formułowana przez nauczyciela informacja zwrotna. Udzielając uczniom informacji zwrotnej nauczyciel stara się, aby zawierała ona wszystkie niezbędne elementy. Najpierw pochwały, a potem reszta – dostrzeżone błędy oraz braki, sugestie dotyczące ich korekty i wskazówki na przyszłość.